wtorek, 15 września 2015

Sernik chałwowy z polewą karmelowo-sezamową

Serniki to moja pięta achillesowa. Przyznam szczerze, że zmagam się z fatum opadłych, niedopieczony, spalonych, zakalcowatych serników od początku mojej kulinarnej przygody. Z zazdrością patrzyłam na przepięknie wyrośnięte, puszyste i smakowite serniki. Nie poddawałam się i z uporem maniaka serwowałam rodzinie i przyjaciołom serniki do kitu. Aż tu nagle, udało się. Jest pyszny, jest lekki jak chmurka, wilgotny, kremowy, nie za słodki i jest mój. Co więcej nie wymaga dodatku masła, ani długiego ucierania. Można by rzecz cudowny sernik ekspres o smaku chałwy (bo ostatnio tylko chałwa za mną chodzi) z cudownie ciągnąca się polewa karmelowa. Zapraszam. A i jak już mi wyszło to teraz będę serwować sernik przynajmniej raz w tygodniu. 




Składniki:

450 g twarogu dwukrotnie zmielonego
1/2 szklanki cukru
2 jajka
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżki mąki pszennej
1 łyżka mąki ziemniaczanej
100 ml śmietany kremówki
200 g chałwy sezamowej
4 łyżki cukru
4 łyżki kremówki
1 łyżeczka masła
2 łyżki wody
2 łyżki sezamu




Przepis:

- Do miski wkładamy ser, cukier, jajka, mąki, proszek do pieczenia i dolewamy 100 ml kremówki. Wszystko razem mieszamy na najniższych obrotach miksera przez 5 minut. Na koniec wkruszamy chałwę i jeszcze raz mieszamy. Wlewamy na tortownicę o średnicy 20 cm.
- Piekarnik nagrzewamy do temperatury 150 C, na dolną półkę układamy naczynie wypełnione wodą, na środkową układamy tortownicę z sernikiem. Pieczemy przez 50 minut, wyłączamy piekarnik. Lekko uchylamy drzwiczki i studzimy sernik.
- Do rondelka wsypujemy 4 łyżki cukru i wlewamy 2 łyżki wody. Na niewielkim ogniu podgrzewamy cukier, aby uzyskał jasnobrązową barwę i płynną konsystencję. 
- Lekko podgrzewamy 4 łyżki kremówki z  1 łyżeczką masła. Kiedy cukier staje się brązowy przelewamy kremówkę z masłem do cukru, cały czas mieszają. Chwilkę zagotowujemy i wyłączamy gaz. 
- Na suchej patelni lekko prażymy ziarna sezamu. 
- Na wystudzony sernik wylewamy jeszcze ciepłą polewę i posypujemy prażonym sezamem.  Wstawiamy na chwilę do lodówki.

Smacznego :)


2 komentarze: